Dear Readers,

"Almost everyone has suffered painful,sad and happy moments when falling in love and life. In this page, we share some of the sad, happy, love, life story , short novel, articles and quotes, hope you can find your feeling here and feel better!"
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup, tetapi benih tidak akan tumbuh seandainya tidak dipupuk dengan keberanian,cinta dan kasih sayang. Hidup bukan tentang mendapatkan apa yang kita inginkan, tetapi tentang menghargai apa yang kita miliki, dan sabar menanti yang akan menghampiri.. .Selagi ada cinta selagi itulah ada harapan dalam kehidupan xx

Almost everyone has suffered painful and sad when falling in love. That is a inevitable part when two people in love with each other. In this page, we share some of the best sad love quotes, hope you can find your feeling here and feel better! - See more at: http://sayingimages.com/sad-love-quotes-heart-broken-quotes/#sthash.VNbMeqQS.dpuf
Almost everyone has suffered painful and sad when falling in love. That is a inevitable part when two people in love with each other. In this page, we share some of the best sad love quotes, hope you can find your feeling here and feel better! - See more at: http://sayingimages.com/sad-love-quotes-heart-broken-quotes/#sthash.VNbMeqQS.dpuf
Almost everyone has suffered painful and sad when falling in love. That is a inevitable part when two people in love with each other. In this page, we share some of the best sad love quotes, hope you can find your feeling here and feel better! - See more at: http://sayingimages.com/sad-love-quotes-heart-broken-quotes/#sthash.VNbMeqQS.dpuf

Translate

Thursday 23 October 2014

Cerpen Disitu ada kebahagiaan menanti......

Hmm masuk 5 bulan aku di luar negeri. Rasa rindu pada keluarga dan anak anak tersayang. Jauh di perantauan.Kalau boleh badan ni dibelah 2 rasanya berbagi 1di Malaysia 1 di England. Siapa sangka aku akan menamatkan zaman mak janda.. hahahaha. 12tahun lamanya pegang title tu.Anak anak dah besar walaupun begitu air dicincang takkan putus. Tak pernah terlintas suatu hari aku akan keluar negeri dan berkahwin dengan mat saleh pulak tu..Memang jauh beza lelaki melayu kita dengan mat saleh ni. Mereka lebih penyayang dan understanding.Memang la laki aku ni tak perfect tapi bak kata pepatah "Nothing and no one is perfect. It just takes a good eye to find those hidden imperfections" Aku tidur berdengkur pun dia tak kisah, masak apa pun tak kisah.. takde istilah memerintah. Dia terima aku apa adanya...Cinta itu buta.. kata orang tua tua. mungkin jugak... Teringat aku masa kecik kecik mimpi nak kawin dengan pelakon orang putih dalam movie.. (perasan).. haa tapi impian jadi kenyataan biarpun suamiku kini bukan la pelakon atau celebriti.. hahhaa ada la iras iras Van Diesel..(perasan lagi)...Kalau dulu  baju, makeup, masak, kemas semua kena ikut kehendak suami tapi sekarang suami yang baru.. senang cakap... ada aku kisah.. hahahaha.. Sebenarnya nak menjaga hati perempuan bukannya susah.. saling paham memahami kehendak masing masing...
Kita orang perempuan nak dibelai disayang dan makan minum terjaga.Aku ni bukan la demand tapi bila pikir pikir dan teringat masa lalu.. tak merasa kasih sayang seorang ibu dan ayah.. kakak aku la yang jaga aku macam menatang minyak yang penuh... Bapak aku pun satu.. bini tak cukup satu.. cerai pastu kawin lagi. Dapat mak tiri mak oiii macam rimau... Aku bukan la datang dari keluarga yang senang..Nak kata hidup susah pun tidak tapi tu la... aku tak boleh ngam dengan mak tiri tu.. kadang aku tertanya kenapa la benci sangat dia kat aku. .. makan pun kena curi curi.. Ngadu kat bapak hmm hampeh.. bini muda la katakan.. sayang bebenor kat bini muda dia tu.. Teringat pulak masa pertama kali mak tiri punya amarah.. kakak aku ni tengah cuci cawan kat dapur tetiba cawan yang dia cuci tu pecah.. apalagi.. mak tiri amuk.. kopi yang sedang panas atas dapur habis dia tuang atas kepala.. meraung sakan kakak aku... aku terdiam.. kesian pulak tengok.. mak tiri ni tak berani buli aku.. aku ni degil.. dajal.. ha.. berani la buli aku.. aku kabar kat bapak.. tapi sempat juga aku kena belasah dengan mak tiri .. abis batang penyapu.. dinding rumah kepala aku di mangsakan.. Nasib baik la tak jadi biul... hehehe.... dah jadi macam cerita cinderalla plak... Kalau cerita kat orang.. mesti diaorang tak percaya.. .. Pernah sekali lapar sesangat la.. maklum la makan tak boleh tambah.. nanti mak tiri marah.. so balik sekolah tuu.. .aku dengan kakak selalu singgah kedai mamak dekat rumah.. tumpang makan.. kesian dah macam anak yatim...kalau ada tetamu datang aku dengan kakak jadi mangsa la tidur kat dapur.... ada jugak kakak aku tidur sampai terguling masuk bilik air... hehehe sedih pun ada.. kelakar pun ada....Bila umur makin membesar aku dah tak tahan cuba nak lari dari rumah.. tapi kakak aku tahan.. " Jangan pergi la wi.. kalau kau pergi.. aku macam mana.." teresak esak kakak aku ni menahan aku dari ca alif but dari rumah..  Haii... macam macam cerita kisah silam... kalau la kakak aku tak ada.. memang sah tak boleh tahan nak hidup..
Dunia remaja tak seindah mana buat kami.. Kalau budak budak sibuk keluar bandar dengan kawan atau bermain sesama.. aku dan kakak sibuk menumbuk halia.. cekor.. bahan bahan untuk perniagaan jamu bapak sampai tengah malam.. "Ha.. kalau tak siap.. jangan nak tidur!".. itu la kata kata mak tiri... masa tu.. selalu pikir.. bila la nak besar cepat.. bila la semua ni akan berakhir...Biarpun begitu hubungan aku dengan adik adik sebapa tak seibu tetap akrab.Tidak pernah aku berdendam dengan apa yang aku lalui..Aku redha dan pasrah...aku serahkan perjalanan hidupku ditangan yang illahi..Tapi semua dah berlalu.. kakak dah punya anak satu dan aku dah punya anak lima..Adik adik masing2 dah bekeluarga. kami menjaga anak anak kami macam menatang minyak yang penuh.. kami la ibu kami juga la sahabat.. Pengalaman pahit manis kami kongsi bersama... Aku selalu ingatkkan anak anak aku.. biarpun aku dah bercerai .. tidak bermakna aku tidak boleh jadi ibu yang baik untuk mereka...
Alhamdullilah.. dengan doa restu anak anak.. aku mengakhiri zaman janda.. Aku cuba menjadi isteri yang terbaik untuk suami ku dan ibu yang penyayang pada anak anakku.. Sesungguhnya pengalaman mengajar aku erti kasih sayang dan makna hidup...Aku bangga aku tidak hanyut dalam amarah dan dendam masa silam.. aku bangkit cuba menjadi yang terbaik dan menghargai apa yang aku miliki........Aku taknak la mendabik dada mengatakan aku ni sempurna.. aku ni pun manusia biasa..aku cuma ingin yang terbaik untuk aku dan keluargaku..Setelah apa yang aku tempuh.. aku berkata pada diri aku sendiri.. "You deserve a happiness"..semua orang inginkan kebahagiaan...banyak airmata aku tertumpah.. sakit .. derita..sedih bertahun lamanya.. Airmata ni kalau dikumpul dah boleh jadi kolam renang.... aku masih mampu tersenyum biarpun parut luka silam masih didada ...Aku tak dapat menjanjikan yang terbaik untuk masa depan tapi aku akan cuba menyulam benih kebahagiaan dengan penuh kesabaran dan harapan...Aku percaya selagi ada cinta.. kasih sayang dan ketulusan hati.. disitu ada kebahagiaan menanti......