Dear Readers,

"Almost everyone has suffered painful,sad and happy moments when falling in love and life. In this page, we share some of the sad, happy, love, life story , short novel, articles and quotes, hope you can find your feeling here and feel better!"
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup, tetapi benih tidak akan tumbuh seandainya tidak dipupuk dengan keberanian,cinta dan kasih sayang. Hidup bukan tentang mendapatkan apa yang kita inginkan, tetapi tentang menghargai apa yang kita miliki, dan sabar menanti yang akan menghampiri.. .Selagi ada cinta selagi itulah ada harapan dalam kehidupan xx

Almost everyone has suffered painful and sad when falling in love. That is a inevitable part when two people in love with each other. In this page, we share some of the best sad love quotes, hope you can find your feeling here and feel better! - See more at: http://sayingimages.com/sad-love-quotes-heart-broken-quotes/#sthash.VNbMeqQS.dpuf
Almost everyone has suffered painful and sad when falling in love. That is a inevitable part when two people in love with each other. In this page, we share some of the best sad love quotes, hope you can find your feeling here and feel better! - See more at: http://sayingimages.com/sad-love-quotes-heart-broken-quotes/#sthash.VNbMeqQS.dpuf
Almost everyone has suffered painful and sad when falling in love. That is a inevitable part when two people in love with each other. In this page, we share some of the best sad love quotes, hope you can find your feeling here and feel better! - See more at: http://sayingimages.com/sad-love-quotes-heart-broken-quotes/#sthash.VNbMeqQS.dpuf

Translate

Saturday 25 October 2014

Cerpen Ada Cinta Disebalik Duka ( Ditujukan khas buat lelaki yang dilukai)


"Hey.. muka berjerawat batu.. ada hati nak mengurat anak aku ..dah la miskin..tak berharta..kalau setakat kerja mekanik jangan harap..aku nak terima kau jadi menantu!".. kata kata dato kassim masih terngiang ngiang di telingaku..Siapa la aku , rupa tiada.. harta pun tiada...10 tahun kerja pun takkan mampu aku untuk meminang anak dato kassim. Ye lahh orang tua tu berharta.. anak pulak lulusan universiti. Aku ni setakat sekolah menengah, kerja mekanik..makan gaji. Tapi cinta aku pada Aliana tak pernah berubah. Sejak dibangku sekolah Aliana la yang aku sanjung. Sanggup cabut sekolah..kerja part time di kedai makan pak Leman,tanpa pengetahuan ibu bapa ku, semata mata nak ajak Aliana keluar makan. Diwarung jangan harap la Aliana mahu. Sekurang kurangnya di cafe atau shopping mall.
Aku turutkan kesemua kemahuan Aliana.. "Aliana. nak abang Ali belikan Aliana cincin berlian kalau kita kahwin nanti.."..Aku menggangguk sahaja.,itu lah permintaan Aliana sejak dulu. Tamat sekolah aku terus bekerja jadi mekanik..keluarga tak mampu nak sambung persekolahan aku hingga ke universiti. Aliana pula sambung diploma diluar negara pulak tu..."Aliana.. jangan lupakan abang bila dirantau orang ye..."rayu ku sayu.."Aliana takkan lupakan abang Ali la..kita kan dah bercinta sejak zaman sekolah.."Aliana janji..Aliana akan ingat abang setiap saat ..nanti bila Aliana balik...kita kahwin ye.."sambung Aliana manja...Lima tahun berlalu sepucuk surat pun tiada.. apalagi email ataupun message.. Aliana hilang entah kemana. Tapi aku tetap setia menanti kepulangan Aliana...
"Hoii Ali!!..kerja tak habis kau dah berangan ..apa yang kau lamunkan?' sergah Hassan dari belakang..sahabat baik kawan sekampung sejak aku kecil..."Lupakan jer la si Aliana...minah kau tu dah dapat pengganti baru kot kat sana ..mungkin lagi kaya..kita ni mekanik biasa je..siapa la yang sudi.."sambung Hassan..Mungkin ada betulnya cakap si Hassan..."Apa kata esok malam ini kita pergi memancing..bagus untuk relaxkan minda...!usik Hassan sambil tersenyum sinis..."Aku ikut aja la Hassan,..bagus jugak untuk aku hilangkan stress..".."Ha..macam ni la baru kawan!"..
Deruan ombak di Tanjung Balau dengan angin yang sepoi sepoi membuat aku terasa dingin malam.Sunyi betul chalet hari ini di Tanjung Balau..Hassan dah terlantar tidur kepenatan selepas memancing..satu ikan pun tak dapat. Aku pulak tak dapat melelapkan mata. "Alangkah indahnya kalau Aliana ada disisi..berpegangan tangan..berjalan menyisiri pantai..romantiknya"bisik hati kecilku sambil aku tersenyum sendiri...Dalam keheningan malam tiba tiba terdengar suara tertawa sinis.. Meremang bulu roma.. tak nampak sesiapa pun...Ku lihat kiri dan kanan.. depan dan belakang.. "Hmmmm suara siapa tu ye?".."Hikhikhik..!!" suara ketawa kecil terdengar lagi...Tanpa membuang masa aku lari balik ke chalet macam lipas kudung.. tanpa disangka...aku terjatuh....tersungkur...tanpa aku sedari ada  langkah kaki menghampiri aku...Mataku pejam.. mulutku kumat kamit membaca doa.."Hikhikhik..."suara tawa itu semakin dekat..tiba tiba bahu ku disentuh.."Kenapa lari bang...takut ye..?"..Aku cuba menoleh ke belakang dengan mata yang masih terpejam....dengan perlahan ku buka mata.."Masyallah!... cantiknya gadis ni.. orang ke hantu?" detik hati kecilku.. "Saya Suriani.. anak tuan punya chalet disini..saya bukan hantu".. lemah lembut tutur kata Suriani sambil membantu aku bangun..Aku tunduk malu.."Ishh..saya tak cakap pun ..aaa cikk..apa tadii.. Suriani?....hantu..?..oh tidak.. "..tergagap gagap aku cuba menjawab...Suriani tersenyum melihat aku yang kebingungan.
Rupa rupanya dalam diam Suriani memerhatikan aku yang asyik melamun dan tersenyum sendiri di tepian pantai...
Sejak pertemuan aku dengan Suriani..tidur tak lena..makan pun tak lalu..terbayang bayang wajah manis Suriani....suaranya yang lemah lembut..senyumannya yang membuat aku hanyut dalam mimpi indah.Aku jadi lupa pada Aliana...."Oh tidakk..aku telah berjanji akan mengahwini Aliana bila dia pulang nanti.."detik hati kecilku....Tiada siapa yang boleh menggantikan tempat Aliana dihatiku...Senja yang berlabuh mengakhiri penantianku..Aliana pulang setelah sekian lamanya menanti.
"Aliana ..abang nak masuk  meminang...."Aliana diam membisu..berulangkali aku nyatakan hasratku pada Aliana..tapi Aliana tetap tidak berkata apa..Aliana hanya tunduk membisu...Tiba tiba datang seorang jejaka menghampiri kami.."What's wrong Aliana..? are you ok my darling?"..terlihat begitu mesra.. jejaka berkulit putih mengenggam erat tangan Aliana..Aliana memandangku.."Abang Ali..kenalkan ini suami Aliana..Ian Abdullah,..kami menikah waktu sama sama belajar di London.."..Aku tergamam tak terkata.. Aliana kekasih hatiku kini isteri orang...Aku berlalu pergi meninggalkan Aliana tanpa kata. Airmataku mengalir membasahi pipi..Hatiku hancur. Segala impianku punah berkecai .."Sampai hati kau Aliana.." hanya itu yang berada dibenakku..
"Abang Ali..jangan la jauh melamun..sejuk dah air kopi tu.." Dahiku dikucup lembut..tanganku dibelai manja.."Nanti sayang masakkan makanan kesukaan abang ye.. asam pedas ikan duri.." Suriani menyergahku manja..Disaat aku dihurung duka..Suriani menjadi teman setia...pengubat hati..penghapus airmata. Kini aku bahagia..menjadi suami dan bakal ayah pada anak yang bakal tiba...Aku percaya setiap yang berlaku ada hikmahnya....disebalik tangisan ada tersimpan senyuman..Ku tatap wajah Suriani..."Sayang..terima kasih kerana sudi menjadi isteri abang.."..Suriani tersenyum malu.. "Abang...terima kasih untuk segalanya...".. menitis airmataku mendengar ucapan Suriani.. tapi kali ini airmata bahagia yang ku titiskan....sesungguhnya cinta aku tak bertepuk sebelah tangan...kekecewaan yang aku lalui disulami kebahagiaan yang dinanti..Rupa rupanya ada cinta disebalik duka....