Dear Readers,

"Almost everyone has suffered painful,sad and happy moments when falling in love and life. In this page, we share some of the sad, happy, love, life story , short novel, articles and quotes, hope you can find your feeling here and feel better!"
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup, tetapi benih tidak akan tumbuh seandainya tidak dipupuk dengan keberanian,cinta dan kasih sayang. Hidup bukan tentang mendapatkan apa yang kita inginkan, tetapi tentang menghargai apa yang kita miliki, dan sabar menanti yang akan menghampiri.. .Selagi ada cinta selagi itulah ada harapan dalam kehidupan xx

Almost everyone has suffered painful and sad when falling in love. That is a inevitable part when two people in love with each other. In this page, we share some of the best sad love quotes, hope you can find your feeling here and feel better! - See more at: http://sayingimages.com/sad-love-quotes-heart-broken-quotes/#sthash.VNbMeqQS.dpuf
Almost everyone has suffered painful and sad when falling in love. That is a inevitable part when two people in love with each other. In this page, we share some of the best sad love quotes, hope you can find your feeling here and feel better! - See more at: http://sayingimages.com/sad-love-quotes-heart-broken-quotes/#sthash.VNbMeqQS.dpuf
Almost everyone has suffered painful and sad when falling in love. That is a inevitable part when two people in love with each other. In this page, we share some of the best sad love quotes, hope you can find your feeling here and feel better! - See more at: http://sayingimages.com/sad-love-quotes-heart-broken-quotes/#sthash.VNbMeqQS.dpuf

Translate

Thursday 23 October 2014

Cerpen Cinta Itu Suatu Pengorbanan( Hanya rekaan semata mata tiada berkenaan dengan yg hidup atau pun yg mati)


"Penantian itu satu penyiksaan bak kata pepatah bagai pungguk rindukan bulan".. aku mengeluh panjang..berangan nak bermadah. "kak Yani berangan ye..."sergah Liana adikku dari belakang.."Hmmm jangan la kacau kakak..nak berangan pun tak boleh ke?"....Liana tertawa kecil sambil meninggalkan aku. Sejak pemergian mama dan papa, aku tinggal berdua dengan Liana, satu satunya adik kesayanganku...Senja yang makin berlabuh membuat aku malas berbuat apa pun..rasanya nak keluar jumpa kawan kawan tapi tak berdaya.. bukan apa.. hehehe duit tak ada.Gaji bulan yang aku dapat habis bayar sewa rumah, belanja dapur dan macam macam lagi. Tanggungjawab seorang kakak aku pikul sendiri. Rindu rasanya masa masa dengan mama dan papa .. tak payah pening pening nak kerja. Semua mama papa yang bantu...Bercuti bersama.. gelak ketawa usik mengusik meriuhkan suasana. Tapi keadaan dah berubah mama papa pergi tanpa disangka sangka...
"Hello cik yani ke?" .."Saya dari hospital kerajaan Johor Bahru..saya harap cik bertenang.." panggilan telefon buat aku terduduk jatuh.. mengigil tanganku..airmata tiba tiba jatuh berderai.. Melihat aku meraung bagai orang gila, Liana lari menerpa.. "Napa kak Yani.. sapa telefon?".."Napa .. kak Yani nangis..?"..berulang kali Liana bertanya ...berita  kemalangan  mama papa yang tak terduga..membuat aku hilang kata kata.. Aku gagahkan diri dan mengucap panjang... ku tatap wajah adikku.. berlinang linang airmata...tak dapat kutahan.. "Liana.. mama papa dah tak ada.." suaraku terketar ketar..cuba menjelaskan apa yang terjadi... "Kak Yani cakap apa ni.. jangan nak merepek.. kan mama papa on the way balik dari KL..".. Ku ketap bibir.. ku pejam mata.. nafasku laju .. jantungku berdetak kencang.."Liana.. jom kita pergi hospital sekarang.."..Ku tarik Liana dan memecut laju pergi.. Sepanjang perjalanan Liana masih bingung dengan apa yang terjadi.. Tubuh ku rasa lemah.. tangan dan kaki ku bergetar..  tapi kugagahkan jua langkah...
Melihat 2 kujur tubuh yang kaku.. Liana memandang ku.. Ku singkap kain yang menutupi wajah.."Mamaaaaaaaaaaaaaaaaaa... Mama....kenapa tinggalkan Liana.. mama.. kenapa jadi macam ni.." Liana adikku meraung memeluk erat tubuh mama... Aku cuba kuatkan semangat kugenggam tangan Liana erat.."Liana.. sabar ye dik..""Tak baik menangis yang dah pergi.." Liana terus menangis meraung walau aku cuba menenangkan hatinya..."Mama...jangan tinggalkan Liana, mama papa.. tak sayangkan kita lagi..Kak Yani... bangunkan la mama...."Liana teresak esak sayu ...."Oh tuhan kuatkan la hati ini.."bisik hati kecilku.. Liana tidak berhenti menangis..."Bangun la mama...Liana janji Liana tak nakal lagi.. Liana dengar semua cakap mama.. mama.. mamaaaa.." Ku peluk erat Liana.. tak mampu ku luahkan rasa.. hanya airmata ..dan tangisan kami memecah kesunyian hari itu.
Kini 2 tahun sudah sejak pemergian mama dan papa..aku bangkit dari kesedihan. Kesedihan yang melanda membuat aku semakin kuat dan tabah menempuh hidup... Sejak itu aku hanya menghambakan diri pada kerjayaku dan adikku. Liana ku tatang bagai minyak yang penuh...apa yang Liana inginkan aku cuba penuhi... Istilah cinta tiada dalam buku kehidupankku.
"Yani.. aku cintakan kau..sampai bila kau nak menolak cinta aku..sampai bila kau nak menyendiri?".. Dani sahabat baikku berkali kali melamar ku tapi ku tolak dengan bermacam macam alasan."Dani.. aku tak kuasa dengan masalah cinta ni.. aku ada tanggungjawab.. aku ada adik yang harus aku jaga..Liana memerlukan kasih sayang dan perhatian seorang kakak.. apalagi sejak mama papa dah tiada!".. aku cuba menjelaskan pada Dani.Sesungguhnya cinta itu bukan milikku.. Dani yang dulunya tergila gila padaku.. akhirnya..tumpas..Dibelakangku Dani menjalin hubungan dengan Liana..adikku sendiri.."Maafkan Liana kak.. Liana tak bermaksud nak merampas Dani dari kak Yani..mungkin ini semua sudah takdir dari illahi..." sayup kedengaran suara Liana sambil mencium tangan ku. Aku menarik nafas panjang.. diam tak terkata...Liana adikku yang ku sayang selama ini merahsiakan hubungan cintanya bersama Dani...
Di hari pernikahan Liana aku hanya mampu tersenyum..ku redhakan apa yang terjadi. Dani tidak memandangku sekedip mata pun.....Aku akur dengan ketentuannya. Untuk kebahagiaan Liana kukorban kan rasa luka dihati...Tanpa pengetahuan Liana dan Dani .. aku telah lama menderita penyakit leukimia.. hidupku takkan lama.. Apalah erti sebuah cinta.. jika aku tidak dapat mengharunginya..meninggalkan orang orang yang aku sayang..."Ohh.... tidakk! Liana dan Dani tak boleh tahu tentang penyakitku"...Tiba tiba.. fikiran ku melayang jauh... pandanganku kabur..terasa tubuhku kebas ...Ku lihat Liana berlari ke arahku.. "Kak Yani..terima kasih atas segalanya.."Pipiku dicium, tubuh ku dipeluk erat..aku tak mampu berkata... ..."Kak yaaniiiiiiiiiiiiiiii.. kenapa ni kak yani..?"...sayup kedengaran suara Liana memanggilku...."Liana..maafkan kakak.,...sesungguhnya cinta itu suatu pengorbanan.."..kubisikkan di telinga Liana ...."Kak Yani.. maafkan Liana ..kak yani.."..tangisan Liana semakin pudar... .Lambaian mama papa jauh terlihat, tersenyum menanti kehadiranku...aku rebah...dipangkuan Liana.........................